Wenst u een specifieke rubriek te raadplegen?
Klik rechtstreeks op de link hieronder.
De ombudsdienst
Wat is de ombudsdienst rechten van de patiënt?
Wat zijn de rechten van de patiënt?
Wat is de rol van de ombudsvrouw?
Ombudsdienst
Onze ombudspersoon staat klaar om patiënten te ontmoeten op de verschillende campussen van de Iris Ziekenhuizen Zuid. Of het nu gaat om het stellen van een vraag over patiëntenrechten of om het hernieuwen van de dialoog na het indienen van een klacht, de ombudspersoon werkt volledig onafhankelijk. Hij/zij is onpartijdig en gebonden door het beroepsgeheim gedurende de hele procedure. Het draait om wederzijds vertrouwen en respect.
Hebt u een vraag?
U kan de ombudspersoon bereiken via:
Adres :
Baron Lambertstraat 38, 1040 Brussel
E-mail :
ombudsdienst@his-izz.be
mediation@his-izz.be (voor de Nederlandstalige versie)
Telefoon :
Maandag, dinsdag en donderdag van 9.00 tot 15.00 uur :
- Tel : 02/739.85.83
- GSM : 0490/66.63.98
Afspraakgesprekken worden georganiseerd op elke campus.
Wat doet de ombudsdienst voor rechten van de patiënt?
De ombudsdienst rechten van de patiënt is opgericht volgens een wettelijke verplichting en heeft als doel om conflicten tussen patiënten en het ziekenhuis op te lossen. Wanneer een patiënt of een personeelslid een conflict vermoedt of wil voorkomen, kan de ombudspersoon bemiddelen om het geschil op een vreedzame manier te verhelpen.
De taken van de ombudsdienst van de Iris Ziekenhuizen Zuid zijn :
- Voorkomen en behandelen van klachten in verband met de rechten van patiënten door de communicatie tussen de patiënt en de zorgverlener te bevorderen.
- Patiënten informeren over de organisatie, de werking en de procedureregels van de ombudsdienst.
- Aanbevelingen doen aan het ziekenhuis en de Federale commissie “Rechten van de patiënt” en preventiecampagnes organiseren om klachten in de toekomst te voorkomen.
Wat zijn de rechten van de patiënt?
Volgens de wet van 22 augustus 2002 betreffende de rechten van de patiënt, hebben patiënten recht op:
- Kwaliteitsvolle zorg;
- Zorg om pijn te verlichten;
- Vrije keuze van hun arts;
- Duidelijke informatie over hun gezondheidstoestand in een begrijpelijke taal;
- Vrije toestemming voor elke ingreep en behandeling na volledige en duidelijke informatie;
- Inzage in hun medisch dossier en de mogelijkheid om een kopie te ontvangen (volgens de ziekenhuisregels);
- Bescherming van hun privacy;
- Het indienen van een klacht bij de ombudsdienst van het ziekenhuis.
Het doel van deze wet is de rechten van de patiënt en de kenmerken van de relatie tussen de patiënt en het ziekenhuispersoneel vast te leggen en de kwaliteit van de gezondheidszorg te verbeteren.
Wilt u meer informatie over de rechten van de patiënt?
Download hier de brochure van de FOD Volksgezondheid
Plichten van de patiënt
Patiënten, hun familie en naasten hebben ook verantwoordelijkheden ten opzichte van het ziekenhuis:
- Respectvol omgaan met het ziekenhuispersoneel en de andere patiënten;
- Vragen stellen en samenwerken met het zorgpersoneel;
- Alle noodzakelijke informatie verstrekken voor een goede zorgverlening;
- Het ziekenhuisreglement respecteren, met betrekking tot veiligheid, het gebruik van apparatuur, bezoekuren en afspraken.
Rol van de ombudspersoon
De ombudspersoon in Belgische ziekenhuizen werkt volledig onafhankelijk. Hij/zij is neutraal en onpartijdig en gebonden aan het beroepsgeheim. Naast bemiddeling bij klachten heeft hij/zij ook een informatieve en preventieve rol.
Wanneer een klacht wordt ingediend, neemt de ombudspersoon contact op met de betrokken partijen om hun standpunten te horen en probeert hij/zij de dialoog te herstellen. Als een van de partijen weigert om samen te komen, fungeert de ombudspersoon als tussenpersoon om tot een bevredigende oplossing te komen.
Bij een blijvend meningsverschil informeert de ombudspersoon de patiënt over de andere mogelijkheden om de klacht te behandelen en verwijst hij/zij door naar de bevoegde diensten.
Naast de ombudsdienst rechten van de patiënt, hebben we ook een interculturele bemiddelingsdienst die vertalingen verzorgt en het ziekenhuis toegankelijker maakt voor patiënten met een andere culturele achtergrond.
Nuttige informatie
- Een patiënt kan een vertrouwenspersoon of wettelijke vertegenwoordiger aanduiden.
- De ombudsdienst is volledig gratis.
- Bemiddeling moet betrekking hebben op een medische prestatie in het ziekenhuis. Andere klachten moeten worden gericht aan de Federale Ombudsdienst via www.patientright.be.
- Problemen met facturatie worden behandeld door de dienst Betwiste zaken: 02/739.87.87 of callcenter@his-izz.be.
- Voor het maken of annuleren van een afspraak, contacteer +32 2 432 81 99.
- Aanvragen voor een medisch dossier kunnen worden verstuurd naar dossier@his-izz.be, met bijlage van een kopie van beide zijden van de identiteitskaart.